نقش «تولید محتوا» در ارتقاء روابط عمومی

نقش «تولید محتوا» در ارتقاء روابط عمومی

این روزها پوشش مطبوعاتی کسب‌وکار بصورت فزاینده‌ای مشکل شده است. روزانه هزاران مطبوعات منتشر می‌شوند و سیل عظیمی از ایمیل‌های گیرا (دعوت از خبرنگاران برای پوشش مطبوعاتی برندها – pitches) برای معرفی محصولات و رخدادهای جدید به سمت خبرنگاران سرازیر می‌شوند.

چه یک استارت‌آپ نوپا باشید یا چه یک کسب‌وکار جاافتاده، تنها اجرای بی‌نقص استراتژی‌های روابط عمومی قادر است نام شما را روی میز خبرنگاران قرار دهد. ولی مشکل بزرگی که باید با آن دست‌وپنجه نرم کنید، جلب توجه خبرنگاران به سمت خودتان است. حتی با تولید یک محصول خارق‌العاد بازهم کار سختی پیش رو خواهید داشت.

بر همین اساس در ادامه ینج توصیه کاربردی از متخصصان روابط عمومی را به رایگان در اختیار شما قرار خواهیم داد:

۱-به خوانندگان خود دلیلی برای اهمیت دادن به برندتان دهید
خودتان را جای خوانندگان بگذارید. به خواندن و دیدن چه محتوایی در رسانه علاقه‌مندید؟ آیا محتوایی که می‌بینید ارزش خواندن دارند؟ چه دلیلی دارد که زمان خود را صرف خواندن آنها بکنید؟ بنابراین دلیلی برای اهمیت دادن به محتوا و محصولاتتان به آنها بدهید. در صورتی که رابطه خوبی با خبرنگاران دارید، پاسخ تمامی این سوال‌ها را خواهید داشت.

۲-روابط عمیق ایجاد کنید
انسان‌ها ذاتا تنها به تبلیغ افرادی تمایل دارند که آنها را می‌شناسند، به آنها اعتماد دارند و به آنها علاقه‌مندند. هرچه رابطه شما با افراد و رسانه‌ها عمیق‌تر باشد، احتمالا در نگاه آنها متخصص‌تر هستید. تا جایی که می‌توانید اطلاعات ارزشمندی در اختیار آنها قرار دهید، حتی اگر این اشتراک اطلاعات هیچ سودی برای شما نداشته باشد. خود را به بتی دوست‌داشتنی و مفید در ذهن آنها تبدیل کنید.

۳-فعالیت‌های مدنی خود را منتشر کنید
مشارکت‌های برندتان در فعالیت‌های مدنی و انسان‌دوستانه‌ای را به اطلاع مخاطبان خود برسانید. این دسته از فعالیت‌ها یکی از بهترین شیوه‌های اجرای روابط عمومی محسوب می‌شود و چهره دوست‌داشتنی برند شما را در مرکز توجه عموم و رسانه‌ها قرار می‌دهد.

۴-رویکرد خلاقانه‌ای برای جستجو انتخاب کنید
همانطور که مدیریت یک مجموعه بزرگ رزومه شما را بین انبوه رزومه‌های موجود برای کاریابی یک سروگردن بالاتر نشان می‌دهد، استراتژی‌های یکسانی می‌توانند برای اثرگذاری روی گزارشگران و خبرنگاران استفاده شوند. گزارشگران معمولا انبوه فراوانی از ایمیل‌های گیرا دریافت می‌کنند؛ ولی چند مورد از این برندها نمونه‌ای از محصول خود را همراه با یک کارت دعوت و یک دست‌نوشته زیبا ارسال کرده‌اند؟

۵-داده‌های معنادار تهیه کنید
صادقانه بگویم: روابط عمومی واقعا هیچ وقت رایگان نبوده است. همواره اجرای استراتژی‌های روابط عمومی هزینه‌بر بوده است، ولی گاهی لازم است اطلاعات رایگان و باارزشی در اختیار خبرنگاران قرار دهید تا حمایت خود از آنان را نشان دهید. با این کار جایگاه برند خود را به‌عنوان یک منبع موثق اطلاعات در ذهن خبرنگاران ثبت خواهید کرد. نتیجه نهایی آن علاقه‌ای است که خبرنگاران به شما نشان خواهند داد. با اضافه کردن محتوای بصری به داده‌های خود دیگر سنگ‌تمام خواهید گذاشت.